Het rondgaan op twitter is een goede manier om op elkaars blogposts te worden geattendeerd. Zo kwam er een blogpost van @Cheesyfinance voorbij in de serie Should you…. Dit keer over verschillende paardenkrachten. Ja hebbes mijn aandacht. Vooral die meerdere paardenkrachten triggert snelheid en vrijheid. Oja, en ook het feit dat dit een overzicht betreft wat zo’n hobby nou eigenlijk kost. Nog meer triggers, en ben voorzichtig in mijn hoofd aan het berekenen wat die 98 PK motor hobby van mij nu eigenlijk zou kosten in deze vergelijking. Want ja een motor heb ik om de rust op te zoeken. Wat komt daar nu allemaal bij kijken en wat zijn de kosten hiervan? Een wat gedetailleerde plaatje dan alleen in mijn hoofd volgt hieronder.

Ready Set…Hee wacht waar komt dit verdaan?

Zoals al geschreven gaat het over een blogpost van @Cheesyfinance en dan specifiek deze https://cheesyfinance.nl/2019/04/20/should-you-buy-1-horse-or-300-horses/. Zeker een interessante en leerzame vergelijking, vooral de totalen geven wat stof tot nadenken 😅.

Dus gestart met het maken van een overzicht, en hoe dit zich nu op mijn motor hobby afspiegeld. Verder geeft de volgende reactie op twitter natuurlijk een extra motivatie.

Twitter-Discussie

Game on!

De 98 PK speler – Yamaha FZ6-N S2

Om gelijk te blijven met de originele blogpost, deze motor is voor hobby. Deze wordt doorgaans niet voor dagelijks woon-werk verkeer gebruikt. Daar heb ik een lease-auto. Nou ja, het komt incidenteel wel voor dat ik in mijn werk mijn hobby betrek, maar in ieder geval blijft het aantal gereden onder de 10k per jaar zoals ook in de berekening van Cheesy.

Mijn speler is een Yamaha FZ6-Naked S2 een model uit 2010. De specs zijn hier te vinden. Ik ben de tweede eigenaar, de tenaamstelling die hoort bij mijzelf is gedaan in 2015.

De prijs (inclusief rijklaar maken) is €6.240,-. Dat is inclusief de stock uitlaten vervangen voor een Akrapovic set. De Akrapovices laten de motor wat meer leven dan de stock uitlaten.

IMG_0183.png

Er is geen financiering bij betrokken, er staat geen krediet voor open. De daadwerkelijke huidige waarde zal iets lager liggen, motoren blijven waardevaster dan bijvoorbeeld auto’s die al de helft minder waard worden op het moment dat je instapt ;).

Kosten overzicht

Ik neem als voorbeeld het kosten overzicht in de blogpost van Cheesyfinance. Ik zal hem hier en daar wat meer specificeren. Nogmaals, het betreft een hobby situatie met maximaal 10.000 km in een jaar berekend per maand, per jaar en over 20 jaar. Voor diverse onderdelen kan ik gewoon putten uit mijn eigen administratie qua belasting, verzekeringen en aanschaffingen gedurende de afgelopen 3 to 4 jaar. Qua benzine kan ik dan ook wat specieker zijndan in specificaties. Zo rond de 275KM gaat de tank vol, dit is ongeveer 19 euro. Dat geeft ook een beter overzicht voor hieronder.

Reserveringen/Gemiddelde

Onderdeel

Maand

Jaar

20 Jaar

Wegenbelasting

€10,00

€120,00

€2.400,00

Benzine (270KM per tank/E19 ~ 10.000KM/pj)

€58,64

€703,70

€14.074,00

Verzekering (WA+Casco AllRisk – inclusief kortingen)

€34,00

€408,00

€8.160,00

Regulier Onderhoud (Grote Beurt om de 2 jaar per 350,-)

€14,58

€175,00

€3.500,00

Klein Onderhoud (olie, kettingsmeer e.d.)

€10,00

€120,00

€2.400,00

Banden (BridgeStone Battlax Sport Touring)

Voor (BT021F) stuk 80,89 * 5 sets

€1,69

€20,22

€404,45

Achter (BT023R) stuk 117,89 * 5 sets

€2,46

€29,47

€589,45

Andere Kosten Reservering (groepsritten, lunch e.d.)

€25,00

€300,00

€6.000,00

Totale Maandelijkse Kosten

€37.527,90

Aanschaf kosten (inclusief rijklaar maken)

€6.240,00

Motor rijlessen

€1.731,95

Oordoppen aanmeten

€160,00

Kleding (Helm, handschoenen, jas, broek, laarzen)

€3.269,91

Lost Oppurtunity Kosten aanschaf (6% per jaar)

€7.488,00

Totale Kosten voor periode van 20 jaar

€56.417,76

Bijzonderheden:
Rijlessen. Ik weet niet hoe dat zit met paarden, maar voor motor verplicht. Dit zijn initiële kosten die ik heb meegenomen in het overzicht.
Om de twee jaar grote beurt heb ik in de reservering wat vervangingskosten meegenomen die normaliter niet in de beurt zitten. Denk hierbij aan remblokken enzoverder. Kleine kosten zoals een oliefilter zitten normaliter mee gerekend in de grote beurt prijs. Klein onderhoud doen we verder zelf (daar zijn die handen voor). Er is wat eigen rechter en linker handen werk noodzakelijk, om eerlijk te zijn zonder dat je een beetje onderhoud kan doen is het beter het motording weg doen.
Oordoppen op maat zijn een goede euro 160,- Deze zijn ook perfect te gebruiken bij concerten ed, voor nu onder de motor gerekend.
Banden in 20 jaar. Daar houden we ook 5 sets aan. Gelukkig op de motor maar twee.
Voor kleding is dit waarschijnlijk een 3 keer per 20 jaar. Die gaan op zich best lang mee. Er zit hier heel variatie in kosten. Kleding bestaat uit (HJC) helm, twee paar handschoenen, broek, jas (Revit) en laarzen (Sidi).
Ik heb een helm met geïntegreerde zonnevizier. Ik heb dus geen speciale zonnebril.

Het wassen is met de hand.

ExpensiveHobby

De lost opportunity costs zijn met dezelfde 6% gemaakt. Ik ben van mening dat dit niet zo zwart en wit gezien moet worden, heb ze toch meegenomen voor de vergelijking.

Conclusie

Hoewel zo’n overzicht altijd een kleine schrikgolf met zicht mee brengt, ik weet dat het een wat duurdere hobby betreft. Maar een goede 56.000 euro in 20 jaar… errrmmmm… Wat daar tegenover staat is veel plezier en ontspanning. Ja, je had wat kunnen verdienen met het geld wat uitgegeven is. Veel plezier en ontspanning is wat in mijn mening onbetaalbaar is. Dat is investeren in jezelf. Dat vind ik belangrijker dan de kosten, zolang deze nog maar behapbaar blijven en dat is gelukkig zo. Zelfs toen het financieel niet heel rooskleurig was heb ik deze hobby kunnen uitoefenen. Dat gaf veel rust. Er kwamen in deze perioden nog wel wat herinneringen naar een zekere jaren tachtig reclame (“Anders verkoop je toch gewoon de boot…..”). Dat had je nou niet moeten zeggen…..

MemeHobby

Gelukkig hebben we het hier nog niet gehad over m’n gitaren hobby 🤑

 

 

Weten jullie wat jullie hobby kost?

Advertisements