Japan 2018 reis: deel 3 Hiroshima – Osaka, conclusies en vakantie budget report

In de vorige post heb ik in deel 2 de eerste week van mijn Japan reis beschreven. Nu ben ik thuis en is het tijd voor deel drie, de laatste week en conclusies. Verder de status van het vakantie budget met alle uitgaven die gedaan zijn. Ik ben zelf ook benieuwd.

Hiroshima – en on the move naar Osaka

Nog een dag zon, en dus nog het geplande uitstapje naar Itsukushima, of beter bekend als Miyajima. Vanuit Hiroshima station is er een tram die direct naar het veer station staat. Er is een veer van JR die de route langs de Torii Gate brengt en een lokale veer die in een rechte lijn de kortste route neemt. Itsukushima is ook wel het deer Island, en direct naar aankomt duidelijk waarom. Overal los lopen herten. Erg veel zon, en zonder bescherming (buiten de zonnebrand creme) is dat niet heel prettig.

This slideshow requires JavaScript.

De week begint met regen en het nieuws van een aardbeving in de Osaka regio. He, was dat niet mijn volgende bestemming aangezien ik daar vandaan vertrek terug naar Amsterdam. Aangezien het nog een paar dagen weg, is houdt ik het nieuws in de gaten en zal ik voor mijn vertrek nog bij het hotel informeren. Maar binnen een paar uur komt het nieuws dat alle treinen en metro’s al weer rijden. En als ik wat later bel voor informatie naar het hotel, is er een gevoel van plaatsvervangende schaamte dat ik überhaupt nog iets vraag. Wat een efficiëntie daar.

Met de regen een binnen dag. Een bezoek aan het Hiroshima Peace Memorial Museum. Indrukwekkende expositie met verhalen en quote’s van ooggetuigen. Gaat je niet in de koude kleren zitten, en na afloop heb je even nodig om een beetje bij te komen. Vooral met het grijs grauwe weer van de dag.

De regen brengt ook een andere zijde van Hiroshima, eigenlijk zonder de historie is het een stad waar de vier nachten die ik daar doorbreng te veel blijken te zijn. Volgende keer korter en ergens anders nog naar toe gaan.

This slideshow requires JavaScript.

Osaka

Ik verblijf in een groot hotel in Osaka, vlakbij het Juso station. Hier is een goede verbinding met het Osaka station, welke weer in verbinding staat met Shin-Osaka waar de Shinkansen aankomt. De wat grotere stations in Osaka, zoals Osaka stations en Namba stations (deze vond ik erg prettig) zijn overzichtelijk aangegeven.

Ik blijf in Osaka een dag, niet heel veel. Maar genoeg om mijzelf voor te bereiden op de reis naar huis. En nog een paar laatste inkopen te doen als souvenirs.

Osaka is een wirwar van verschillende trein-metro diensten die in veel verschillende stations hun diensten doen en dan vaak hun eigen versie van het station. Dit betekent meerdere stations met dezelfde naam, maar andere gebouwen/lijnen. Dus hier het advies om goed te kijken naar welke regeling je moet bij overstappen. Als je alleen google maps geloofd, en bij een overstap naar track 3 moet gaan, zorg dan ook dat je dit in het goede station doet. Vaak die uitstappen, stukje lopen naar de volgende aanbieder (uitchecken, lopen, inchecken) en daar naar track 3 gaan. Verder zijn de wat kleinere stations qua indeling en overzichtelijkheid niet wat ik inmiddels gewend ben. Maar over het algemeen redelijk te doen, als je even de tijd neem tussen overstappen. Als je niet oplet op de ochtend dat je naar het vliegveld moet gaan en dan een vertraging oplopen op de planning geeft het reisgevoel een ongewenste druk. Maar ja gewoon gehaald.

This slideshow requires JavaScript.

Conclusies

Een top ervaring! Een goede mix van traditioneel en modern. Erg vriendelijke en behulpzame mensen. Super efficient. Zeker de moeite waard, en ik ga zeker nog een keer terug. Het omschrijven van gesproken talen engels bij sommige boeking-sites is wat overdreven, maar al met al met een beetje gebaren kom je zeker een eind op weg.

Veel gelopen in de steden, dit geeft niet alleen je een beter beeld van de stad, is gezond maar het voorkomt hoge kosten voor het gebruik van bus, tram of metro. Het betalen met de PASMO gaat per rit, en volgens mij niet met een dag limiet zoals bijvoorbeeld de Oyster. Voor de regen, paraplu en goede (of meerdere paren) schoenen. Werkt perfect. Trouwens voor de regen, in veel steden zijn er ondergrondse tunnels die stations en winkelcentra’s met elkaar verbinden. Waar ook weer winkels bevinden.

Zoals ik thuis ook doe, ik ben niet elke dag uit eten of de kroeg in gegaan. Wel wat meer als in een normale week, maar het was ook een vakantie week. Voor eten en drinken kan je perfect bij een kiosk, stalletje of bij de supermarkten (Family Market of 7Eleven) terecht. Dat heb ik veelvuldig gedaan. Ik denk dat je dit ook goed terug ziet in de uitgaven overzicht. Ben je iemand die flink van bunkeren houdt, elke dag vlees naar binnen werkt, dan moet je voor je uitgaven wel wat meer rekenen.

Gratis Wifi

Voor mijn reis heb ik even gekeken naar de mobiele Wifi aanbiedingen, en ook nog na aankomst in Tokyo omdat deze op elke plek werden aangeboden. Het kwam mij over als een prijzige manier.

In de steden is gratis Wifi aanwezig op veel centrale plekken, bushaltes, supermarkten, musea en stations. Meestal tegen registratie en dan voor een tijdsduur van 30-60 minuten. Waarnaar er weer ingelogd moet worden. De dekking tussen de verschillende plekken is er meestal niet, dan is het wifi signaal weg. In de meeste kroegen is er een Wifi aangeboden. Even om het wachtwoord vragen als deze niet op een van de boorden of in de kaart staat. Alternatief is tijdelijk mobiele data inschakelen. Let op bij bijvoorbeeld KPN is mobiele data via 3/4G 25 euro per 250 MB. Die 250 MB is zo op, vooral met de instellingen die je in Nederland gewend ben. Stel dus van te voren in welke applicaties je toegang wilt geven met mobiele data. Bijvoorbeeld selecteer alleen google maps voor de route bepaling achter de hand te hebben.

De enige plek waar ik de Wifi een beetje heb gemist, is in de trein. Maar maximaal een 2 uur zonder is wel te doen.

Audio guides in Musea

Let in de musea op. Vaak wordt er een betaalde audio guide aangeboden. 500 Yen voor een audio guide bijvoorbeeld. Onderzoek voor bezoek of het museum niet een gratis variant heeft. Vaak bieden de musea een audio tour mogelijkheid aan via een gratis app uit de App Store. Vergeet voor het gebruik van de App je hoofdtelefoon niet. En moet de wifi het wel binnen doen voor het beste resultaat.

VISA versus bankkaart

Ik heb het al eerdere geschreven, het gebruik van de bankkaart heeft (extreem) hoge kosten per gebruikt. VISA heeft een kleine kosten opslag zo’n 1 euro, maar dit is goed te doen in vergelijking tot de 2,25 per transactie die de huisbank vraagt. De VISA kaart kan niet overal gebruikt worden, bijvoorbeeld niet alle restaurantjes (met een automaat bijvoorbeeld niet) maar in de meeste toeristische plekken, musea en winkelketens zijn deze perfect te gebruiken. En anders altijd een ATM in de buurt als back-up. In de 7Elevens en Family market supermarkten worden deze geaccepteerd als betaal middel. En die ketens zitten zowat op elke hoek van de straat. Opladen van de PASMO niet. Kaarten voor de Shinkansen uit de automaat perfect ondersteund.

PASMO (SUICA of andere IC/ICOCA kaart)

De IC kaart is een goede manier om het ontcijferen van de kaart automaten op de stations te omzeilen (die eigenlijk ook weer niet heel moeilijk zijn). Maar vooral voor mij het gemak van betalen. De PASMO is op veel plaatsen te gebruiken, de JR lokale treinen, de metro, de tram, de bus, de Miyajima ferry. En betalen van drankjes en eten bij de stations kiosken of drank automaten.

Het enige is het opladen van de PASMO buiten de grote steden. Bijvoorbeeld waar er normaliter een eigen variant IC kaart bestaat. Die automaten ondersteunen niet allemaal het opladen van de PASMO. Bijvoorbeeld als de automaten in winkelcentra staan. Over het algemeen is op een station dit weer wel te doen. Verder is het opladen met de creditkaart niet op heel erg veel plaatsen te doen, vooral los geld dus (Y500 of Y1000 als minimum afhankelijk van de aanbieder). Het opladen van de PASMO heeft ongeveer Y4000 gekost, zo’n 33 euro. Het nadeel van het gebruik van losgeld is dat ik daar geen sluitend overzicht van bij heb gehouden dus kan eventueel een klein beetje minder of meer zijn. In het overzicht zit het gebruik van de PASMO dan ook in de algemene uitgaven categorie.

JP Railpass

De kosten die gemaakt zijn voor de reserveerde Shinkansen tickets zijn zeker goed koper dan twee weken een JP Railpass.

Wat achteraf goedkoper was geweest is een regio pas te nemen vanaf Kyoto. Een week de JR SANYO SAN’IN AREA PASS geeft ongelimiteerde JP Rail lijnen in de regio met Kyoto, Osaka, Hiroshima. En uitstapjes naar Miyajima het vervoer naar Kansai airport. 7 dagen is Y19,000, wat ongeveer 152 euro is. Ik heb voor reserveerde kaarten voor de reis Kyoto – Hiroshima Y11,410 en voor de reis Hiroshima – Osaka Y10,030 betaald. Dat is met zo’n 172,53 zeker duurder, ook omdat bepaalde kosten onder het PASMO gebruik dan onder de rail pass vallen. Het voordeel van zelf doen is het gemak, geen rekening houden wat niet onder de JR West pass valt en niet steeds in de rij moeten staan bij het loket. Puur en alleen op kosten, zeker een 20 tot 30 euro kunnen besparen.

Het vakantie uitgaven en budget overzicht

En dan drum roffel

Vakantie Budget

€2.500,00

Totaal Uitgaven

€2.248,00

Verschil met Budget

€252,00

Vlieg Ticket KLM

(AMS-Tokyo en Osaka-AMS)

€655,25

Hotel Kosten

€1.010,73

Trein (Res. Seat Shinkansen)

€279,25

Uitgaven

(Pasmo, Ov-Chip, eten, drinken, uitstapjes enz.)

€302,77

252 euro minder uitgeven dan het vooraf gestelde budget. Top geregeld al zeg ik het zelf! Eens kijken waar ik dat in zal gaan investeren.

Advertisements

1 thought on “Japan 2018 reis: deel 3 Hiroshima – Osaka, conclusies en vakantie budget report

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close